Wednesday, April 14

Mak, itu monyet kan?


Mak, itu monyet kan?
Ha'ah nak. Itu monyet. Jangan jadi macam monyet yer nak? Monyet selalu buat lawak bodoh. Jadi ker tak jadi lawak dia tu, monyet tu tak kisah. Apa yang penting dalam diri monyet tu, dia nak kelihatan macam monyet sebenar. Mak nak anak mak jadi manusia, bukan monyet yer? Biarlah orang nak cakap anak mak bodoh tapi anak mak bodoh bertempat.
Mak, itu monyet kan?
Ha'ah nak. Itu monyet. Jangan jadi macam monyet yer nak? Monyet ni bunyi bising jer lebih tapi sebenarnya hampeh. Tak ada apa yang istimewa mengenai monyet ni nak.Bising sana, bising sini.Nak tunjuk yang tempat tu dia punya. Tapi sebenarnya tak macam yang dia dok bising-bising tu. Mak nak anak mak jadi manusia, bukan monyet yer? Biarlah orang nak cakap anak mak ni suka buat bising ker, apa ker. Apa yang penting anak mak tak cakap lebih macam monyet tu, tapi sebenarnya apa pun tarak/hasilnya macam taik.
Mak, itu monyet kan?
Ha'ah nak. Itu monyet. Jangan jadi macam monyet yer nak? Monyet ni suka romen tepi jalan? Bukan reti malu. Monyet tak ada otak nak. Sebab tu dia main jer kat mana dia suka. Pasangan monyet tu plak kadang-kadang kena paksa. Bukannya rela. Binatang tak ada otak, so dia tak fikir apa yang dia buat. Mak nak anak mak jadi manusia, bukan monyet yer? Biarlah orang nak cakap anak mak ni macam monyet, tapi monyet yang ada otak. Yer nak?
Mak, itu monyet kan?
Ha'ah nak. Itu monyet. Jangan jadi macam monyet yer nak? Monyet tu dah lah memang monyet. Buat muka lak tu kalau manusia marah atau halau. Monyet tu ingat muka dia comel agaknya wat macam tu. Monyet tu bajet manusia semua takut dengan dia. Tembak sekali, mati! Muka monyet tu macam sial kan nak? Muncung ntah hape2. Gigi pun kadang-kadang terjiuh keluar. Lantaklah monyet tu nak bajet apa pun. Yang penting, mak nak anak mak jadi manusia, bukan monyet yer? Biarlah orang nak cakap anak mak ni tak semengah, tapi tak hodoh n buat muka sial macam monyet. Yer nak?
Mak, itu monyet kan?
Ha'ah nak. Itu monyet. Jangan jadi macam monyet yer nak? Tapi bila mak teliti betul-betul, tu macam kawan pada kawan mak jer. Tapi kenapa macam monyet ek? =)

8 comments:

jejaka anggun said...

yg tulis entry ni monyet ker mak??

heheheh.


ps: yg baca entry nih merak.

mohamad 'may' yawmon said...

jejaka anggun : haha. ni merak lah ni? merak berbulu ker idok ney? =)

omgpetch said...

ish kau ni tak baik

mohamad 'may' yawmon said...

omgpetch : apa yang tak baik ndok? aku cakap sal monyet. bukan sal sesapa pun!

omgpetch said...

alah mulut + hati perempuan mcm kau, ingt aku tataw kau ckp psl apa?

mohamad 'may' yawmon said...

omgpetch : mulut dan hati macam ni jugaklah yang selalu faham orang lain, selalu mengalah. yang lain ada? tak ada kan? sesiapa pun yang aku maksudkn, tak ada kena mengena dengan yang hidup, tetapi bakal mati. tak lama jer lagi. aku tak ada kuasa nak tarik nyawa tapi tuhan, ALLAH yang maha esa maha mengetahui apa sebenarnya yang berlaku dan apa sepatutnya yang akan dan bakal berlaku nanti. Amin. =)

Afzainizam said...

Salam ziarah salam muhibbah dari
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

uhhhhh.... monyet... aku teringat plak masa kecik-kecik dulu ade katun dari filem negara....

Jangan monyet..jangan... aku nak jugak.... aku nak jugak.... ambik ko makan cili pedas merah padam muka....

monyet-monyet.....macam macam hal ...

mohamad 'may' yawmon said...

afzainizam : i nak hantar monyet ni g bengkel you n i nak u spray monyet ni jadi warna lain! bole x? =D