Saturday, October 17

Satu/Satu

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjangkan kehadrat illahi kerana dengan limpah dan kurnianya dapatlah aku menghabiskn SATU per SATU kerja yang aku ada. Daripada kerja yang tertangguh sampailah kerja yang berada dalam perancangan. Sungguh banyak perkara yang dilakukan dan sungguh banyak juga money yang telah dilaburkan. Mengikut kiraan tak rasmi, aku sudah menghabiskan lebih kurang 10 ribu ringgit. Entah kemana duit tersebut menghilang pun tidak aku ketahui.
Masalah menjadi semakin serius bila aku tak dapat subsidi makanan (150/sebulan). Kalau lah aku dapat subsidi tu, tentu perbelanjaan tidaklah terlalu besar untuk ditanggung. Ditambah lagi dengan aku yang tak mohon PTPTN. Satu lagi sumber masalah kewangan yang ada pada aku. Tapi apa yang aku nampak, ramai kawan2 aku yang tak menggunakan duit tu pada jalan yang betul pun. Bila ditanya pasal duit, ada saja alasan dan komen yang diberi. Aku ada juga memohon zakat memandangkan tidak mendapat apa2 bantuan tapi hingga kini, tiada apa2 perkembangan yang seolah2 memberi harapan pada aku. Kini, banker ku hanya satu! Mak. Cuma apa yang membelenggu kepala otak aku sekarang macam mana aku nak cakap dengan dia pasal duit ataupun nak minta duit. Tak sampai hati. but, when the time comes, aku kena juga minta. Sorry mum! Thanks 4 da money dat u bank in last day.
Menjadi seorang ketua, bukanlah satu kerja yang mudah. Aku kena bersikap adil pada semua pihak dan kena menyelesaikan masalah yang ada. Kalau anak buah aku ada masalah, aku kena juga fikirkan jalan penyelesaian untuk membantunya! Tak kan nak biarkan saja, betul tak? Cabaran yang besar sebagai seorang ketua adalah menjadi tempat orang melepaskan 'bahan' atau kemarahan. Mereka akan mengadu penat dan macam2 lagi tapi pernah tak korang fikir betapa penatnya aku? Aku tak pernah nak lepaskan kemarahan pada korang padahal korang punya perangai memang macam sial. Tapi aku bagi lagi peluang untuk bertolak ansur dan alhamdulillah, kita sema satu keluarga. Tahniah CT111 yang bersama2 aku. Korang are the best.
Selain dari itu, ada juga insan2 yang mengaku diri mereka seorang proffesionalist tapi padahal korang adalah nothing! Aku menghormati setiap pandangan mahupun kritikan dari korang. When it comes to work, kita kena jadi diri kita but bila semua dah settle, jangan campur adukkan peribadi dengan kerjalah! come on lah beb. Bersikap matanglah sikit. Sebelum ni dah banyak cerita kurang enak aku dengar pasal 'dia' tapi aku buat tak tahu kerana perhubungan aku dan 'dia' okay saja. Tak ada sebarang masalah tapi selepas saja 'incident' di DINING hari tu, 'dia' mula buat muka taik. Macam sial! Kalau sebelum ni kau jalan sebelah kau menegur, tapi kini tidak dan sampai bila pun aku akan ingat apa yang kau buat pada aku! Aku tak pernah canang pasal diri kau dan maaflah sebab sekarang kau dah simbah minyak tanah kat bara api! Kau akan dapat balik apa yang kau buat kat aku. Aku tak ada niat nak ambil terlalu serius pasal menda ni tapi, aku dah meluat dan menyampah dengan sikap 'MATANG PEPEK' kau tu!

5 comments:

omgpetch said...

wooooa. besarnye perkataan "matang pepek" tu. sabar may.

10 ribu ringgit? bia betol???

SarjaN yO said...

biasa la may...manusia macam2 ragam...yg plg mudah,diam dan cuma tgk gelagat msg2...

since1990 said...

menggunakan duit ke jalan x btol tu temasuk la aku may. mmg pown!!..haha

jejaka anggun said...

sikap matang pepek tuh caner ek? cam best jer gelaran yg diberi ke atas sikap tersebut?

mohamad 'may' yawmon said...

sikap matang pepek ni khas untuk perempuan tu jer! disebabkan dia mempunyai alat sulit tersebut dan berlagak seolah2 matang, tu yang dapat MATANG PEPEK tu.

kalau u kenal dia, memang u akan cakap yang dia tu lebih daripada matang pepek sebenarnya! matang kelentit, biji taik dan macam2 lagi yang kotor lah! semuanya khas buat dia!