Friday, September 4

People Change

Perubahan?Apakah yang korang faham sal perubahan? Bagi aku, perubahan ni selalu sangat ada pada semua sangat orang. Haha. Apa punya bahasa aku pakai ni. Perubahan dalam diri seseorang sangat banyak yang boleh kita lihat. Antaranya penampilan, perangai, kewangan dan status orientasi seksual.

1. PENAMPILAN

Penampilan sangat penting pada semua orang sebab penampilan lah yang akan menggambarkan siapa kita sebenarnya. Bagi aku, aku tak pandai sangat nak dress up. Apa yang aku pakai, aku tak kisah selagi ia ok pada pandangan aku. Paling pantang bila orang tegur sal penampilan aku. Lantak aku lah nak pakai apa pun. Kimy 112 pun pantang kena tegur sal baju. Dulu dia pernah sound balik pengawas peperiksaan sebab tak kasi dia masuk. Sebab apa? Sebab baju dia tu seksi sangat. Haha. Lantak lah wei. Kami tak menyusahkan kamu semua.

Selain daripada itu, ada juga yang berpenampilan bombastic tapi hotak bom kosong isi plastik! Dia punya outside what? Prada, Top Man, Zara, Gucci, Giordano, Soda etc. Nak tau dia punya inside? Bodoh, bangang, pemalas, tak punctual, putax belit cerita, mulut puaka, kuang ajar etc. Tu lah hakikat. Tak payah nak cakap sapa lah, kalau yang baca mesti dah dapat detect sapa kan?kan? Pakai jer cantik, tapi apa pun tak der. Ada plak yang berlagak dengan apa yang dia pakai. Eee.. Menyampah tol lah.

Bukan tu jer, ada lagi sorang minah ni dok kutuk minah yang sorang lagi bila dia jumpa minah tu kat bundle. Derr... Please lah beb, ko tu kaya sangat ker? Tak salah kan nak pakai bundle. Aku pun pakai bundle tapi aku tak malu pun. Minah tu pasan letop tapi padahal dia nothing lah. Apa yang dia pakai tu memanglah nampak mahal, tapi ntah2 dia paksa mak bapak dia bagi duit nak beli jadah tu. Pernah satu hari aku keluar dengan dia g shopping. Dia tak leh nak tengok orang lebih dari dia. Mesti dia nak menang. Lantak kau lah.

2. PERANGAI

Selepas bercakap sal penampilan, mesti ada kaitan dengan perangai kan? Perangai gak ada macam-macam jenis. Perangai yang baik, budiman, setan, sial etc. Yang bertalam bagai pun ada gak. Yang betul2 baik susah nak cari sekarang, macam kita sedia maklum, people change kowt. Mula2 memang nampak baik, dah 2 3 sem, nampak perangai sebenar. True color macam2 warna. Yang jenis setan sial plak ada yang dah berubah. Berubah kearah kebaikan dan ada gak yang tak berubah langsung. Sial saja.

Yang tu semua tak banyak sangat masalah tapi yang talam2 ni yang tak best. Depan cakap lain, belakang cakap lain. Korang yang macam ni kan g mam*** lah lagi bagus. Menyusahkan hidup orang lain. Tak cukup dengan tu, suka lak mengambil kesempatan atas kesenangan orang lain. Apa punya manusia lah korang ni. Hish...

3. KEWANGAN

Perubahan dari segi kewangan? Memang tak dapat nak dinafikan setiap orang akan ada masalah sal wet. Perubahan dari duit yang banyak menjadi sikit. Contohnya bagi sem ni mak aku bagi RM5000 n pandai2 lah aku nak handle macam mana. So...

RM 500 digunakan untuk bayar yuran
RM 500 digunakan untuk shopping
RM 2000 digunakan untuk Canon 1000D
RM 2000 digunakan untuk lap top actually

Tapi apa yang berlaku? Lain jadinya. RM2000 dah digunakan untuk benda lain. Bayar tu, bayar ni. Buku, stationery etc. So, macam kelakar pulak yang aim aku untuk dapatkan lap top kedua tak dapat2. Dulu bukan main lagi sibuk nak beli tapi tak juga kesampaian tapi tak perlah. Nanti ada rezeki, boleh beli. Tak mau dah susahkan mak! Tapi kalau mak ada lagi budgeting, mak beli lah apa2 pun jenamanya. Tak kisah asalkan mobile.

Betul tak? Bila cakap sal kewangan, semua orang akan berkerut even aku sekarang ni pun punya masalah duit tapi diamkan jer. Malas nak fikir sangat. Hurmm.. Ada tak cara nak cari duit yang efektif macam mana?

4. Sexual Orientation



Sexual orientation? Apa komen anda? Haha. Sekarang isu ni agak hangat dibicarakan. Bukan sahaja didunia hiburan tetapi juga di dunia pelajaran. Kalau dulu kita tahu orang tu straight, tapi bukan lagi sekarang. Ada banyak sangat pilihan orientasi dunia sekarang : Gay, Bisexual, Lesbian etc.

Kes (1) Gay - Dia ni memang dah sah2 gay. Dari dulu sampai sekarang tak nak berubah. Entah apa yang dia minat sangat kat jantan pun tak tau lah. Dari apa yang dapat dilihat, dia ni couple sebab seks. Tak der nyer atas dasar cinta atau apa tapi kalau ada pun eee, macam pelik lah. Terlalu menyayangi lelaki padahal kau pun lelaki. Bertukar2 boyfriend dengan mudah. Macam touch n go. Yang peliknya, tak pernahkah dia terfikir akan kesan yang bakal dia dapat? urm... Golongan2 macam ni orang cakap nabi tak mengaku umat. Tapi kan, ada yang lebih advanced, sampai berani cakap "Biar nabi tak mengaku umat, asalkan Pak Lah mengaku rakyat". Astagfirullah. Sampai macam tu sekali. Bukan nak cakap orang tapi berpada-padalah wahai kawanku... Kalau kita g mana2, kita boleh nampak yang jambu2 ni. Gila bapak punya handsome. Tapi pegang tangan apa semua. Terkejut korang. Kalau g club diorang, lagi lah menangis pompuan tengok. Yang jambu banyak gila beb. Yang body builder pon ada gak. what the f. Sampai ada yang tukar2 position. Jap top, jap bottom. flexi sudah. Memang betul2 dah terbalik dunia ni.

Kes (2) Lesbian - Yang ni plak susah sikit nak dilihat. Luaran normal tapi dalaman, sayang kat pompuan lain. Main gesel2 lah, apa lah. Tapi kan, kenapa kalau perempuan yang lesbian tak salu sangat kena kecam macam laki yang gebex? Ish, ini tidak adil! Haha. Ada lagi satu makhluk ni, dia punya awek memang cun. Menangis ar jantan kalau tengok. Lagi melalak kalau jantan tu tau yang minah tu lesi plak. Macam tak cukup jantan jambu dah kan? G jer mana2, melambak yang handsome. Sedap mata memandang kowt. Tapi yang sama bumper jugak yang dipilih. Dunia2. Tapi biarlah, tu pilihan dia.

Kes (3) Biseks - Seterusnya adalah golongan biseksual yang memilih dua2 jantina dalam satu masa. Aim bagi golongan sebegini ialah memperjuangkan konsep keadilan dalam perhubungan. Orang yang macam ni kadang kala membuatkan kita konfius akan orientasi dirinya yang sebenar dan menyebabkan banyak spekulasi yang timbul. Bila dah timbul masalah, banyak pihak akan dipersalahkan. So, kepada sesiapa yang berkenaan, pilihlah pasangan yang sebenar2nya anda mahu.

Kes (4) Gay turn to Straight - Kenapa aku tak tulis lesbian turn to straight? Sebab tak pernah nampak lagi tapi gay menjadi straight ada dah aku nampak. Ada sorang budak ni dulu dia memang gay tapi sekarang dia dah kembali ke jalan yang benar. Apa yang aku nampak dia betul2 insaf n tak nak dah terjebak lagi. Semangat dia kental dan aku dapat lihat hasilnya.

Kes (5) Straight turn to Gay - Dulu kau straight, ada awek apa semua tapi dalam masa yang sama ada jantan. Motif nak manja yang lebih dari seorang kawan. Kalau sorang saksi yang nampak tak per tapi banyak kot. Disebabkan tak dapat nak kawal nafsu amarah pada lelaki, last2 awek ditinggalkan. Pastu, makin menggedik. Dah lah perangai tu ramai orang tak berkenan, then ko tambah lagi masalah yang macam ni. Orang dah tak respect ko lagi dah pasni. When people yang staright turn to gay mesti orang akan salahkan pompuan tapi sebenarnya lelaki tu sendiri yang salah.

Kes (6) Confius - Haha, kalau yang kat atas semua dah ada hala tuju, macam mana pulak dengan golongan ni? Konpius. Dia tak tau mana yang dia suka. Ciri-ciri orang konpius ni salunya dia suka nak jadi jantan, kadang2 gak nak jadi pompuan. So, macam mana kita nak tahu dia nak golongan yang macam mana. Secara tak langsung, kita dah terikut2 kekonfiusan dia. Entah2 dia suka binatang kot. Kah2. Tapi buat sesape yang berada di kelompok konfius ni, anda harus tetapkan jalan anda. "Jangan Pilih Jalan Hitam".

Jika korang ada cerita/pengalaman menarik untuk dikongsikan, just comment kay?

3 comments:

Unknown said...

ntahla...
baik yO la may,gay bukan,bi bukan,straight bukan,confius pun bukan...nape?ye la,xde sape2 kot...jantan,perempuan,semua xde...tp masih belum penat menanti cinta seorang gadis...

Mohamad Hj Yawmon said...

tak payah kan may cakap tunggu gadis!
jantan banyak, buang masa tunggu perempuan yang tak pernah main peranan sebagai seorang perempuan!
mereka selalu mahukan kesempurnaan sedangkan mereka sendiri banyak kekurangan!yo jangan fikir dah. focus pada apa yang yo nak cari kat sini! ok?

Mohamad Hj Yawmon said...

thanks kerana komen yang agak memberansangkan tetapi, tunjukkanlah diri anda yang sebenar! barulah kita akan lebih jelas tentang apa sebenarnya topic 'people change' is about. Tak payah nak berselindung disebalik tag (up to mu) coz aku akan tahu juga siapa ko sebenarnya nanti!