Friday, July 17

Lonely


Mostly people know what the word lonely describe for? But not many people know how to deal with it. For me, kesunyian adalah satu fenomena yang sering berlaku pada orang-orang yang tak punya sesiapa dan tak tahu apa yang nak dilakukan. Semester yang baru bermula ni agak membosankan dan rasa kesunyian tu amat-amatlah obvious pada diri aku. Selalunya manusia akan pakai topeng untuk melupakan apa-apa yang dia mereka nak lupakan. Dengan menjadi hipokrit dan sellfish. Tapi berkesan ke dengan cara macam tu ha?

Ada pendapat yang mengatakan kita perlu mendekatkan diri dengan ALLAH. xactly correct. Kadang-kadang kita alpa dengan apa yang berlaku disekeliling kita. Dunia kita dah tak macam dulu dah. Semuanya songsang dan tak betul. Bila diri dah kecapi 'nikmat' dunia yang diidamkan, mereka lupa pada pencipta yang akan mereka hadap entah bila nanti. Agama plak sekarang ni dah ada yang berani persendakan. Asalkan puas, dah. Bila sekali tuhan uji dengan masalah ex: boyfriend dah tak nak kat dia, mulalah rasa sunyi dan merapu-rapu ntah apa-apa. Time tu mula lah nak terkedek-kedek merangkak g jalan yang benar. Sebab apa, sebab kesunyian.

Ada pendapat lagi yang mengatakan kita perlu buat bising so tak lah rasa sunyi. Erk, betul ker? Tak tahu nak cakap macam mana bout dat. Sebab kan, bila kita sunyi, kita akan rasa runsing dan tak tentu arah. So, bila dah bukak radio/tv/ada bunyi bising, lagi lah kita bingit, runsing. Sebenarnya dalam konteks yang sama, kita perlu cari orang untuk kita talk to. So, tak lah rasa bosan sangat kan? Ada juga orang yang kita nak ajak bual/ngumpat. Tak salah sekali sekala kita cerita pasal orang sebab itu adalah terapi yang akan mematangkan diri kita nanti. Macam mana? Melalui pengalaman ataupun pengajaran daripada orang yang kita umpatkan tadi tu. Betul tak?

Ada lagi yang cakap, kita g shopping. Whether window/x, g jer shopping. Puaskan hati dengan membazir. Pale atok dia. Dah kena keluar bajet apa lagi. Lepas tu, kalu tak ada kawan, shopping macam mana banyak pon tak best! Macam laburkan pada "A***R i*****M". Tak dapat pape paedah. Propa jer lebih. Memang lah bila kita dapat apa yang kita nak, kita akan eppy tapi eppy untuk sekejap jer. Lepas tu, kita akan sunyi balik. Betul tak?

Terapi apakah yang paling baik untuk rawat kesunyian? My opinion kan, kita gunakan masa time sunyi tu fikirkan apa yang baik untuk diri kita dan fikirkan tentang kesunyian yang lain.